Meditatie

/Meditatie
Meditatie2019-02-20T09:08:11+00:00

Meditatie

Tijdens het mediteren observeer je je gedachten zonder ze te veroordelen: je probeert op die manier tot jouw ware kern te komen. Tijdens de meditatieles worden verschillende technieken beoefend die je thuis of op elke andere plek kunt toepassen.

De natuurlijke staat van de geest is innerlijke rust, net als de natuurlijke staat van het lichaam ontspanning is. Meditatie kan uitkomst bieden. Pas wanneer geen aandacht meer uitgaat naar alle gedachten in je hoofd en naar de emoties die zich vastzetten als spanning in je lichaam, keert onze geest terug naar zijn natuurlijke kalme toestand. Er zijn veel manieren om te mediteren, vaak richten ze zich op het stilstaan bij ‘iets’. Je concentreert je op een specifieke stimulus, bijvoorbeeld de adem, een bepaald woord, een reeks woorden of een afbeelding. Elke keer wanneer je afdwaalt breng je de aandacht terug naar deze stimulus waardoor de geest niet meer overweldigd wordt door andere gedachten of emoties, zodat je het ‘zijn’ kunt ervaren.

Voor wie is mediteren?

Meditatie is geen wedstrijd die uitmaakt wie het langste kan stilzitten zonder gedachten. Het gaat er juist om dat je bewust wordt van je gedachten en gevoelens zodat je voelt dat je jezelf er niet aan hoeft te verbinden. Door te mediteren kun je gedachten en emoties aan je voorbij laten gaan zonder jezelf te beïnvloeden, daardoor ga je jezelf sterker voelen in stressvolle situaties. Bovendien zul je merken dat je lichaam meer gaat ontspannen, omdat het niet meer op spanning wordt gezet door gedachten. Meditatie vermindert stresshormonen in je lichaam, verlaagt je bloeddruk en het kalmeert en herstelt je lichaam. Omdat je meer grip krijgt op je gedachten en emoties, en je eventuele patronen gaat zien, krijg je meer inlevingsvermogen en word je een liefdevoller persoon. Je bent ook in staat om boosheid sneller loslaten en je leert beter in ‘het moment’ te leven. Meditatie is een totaalpakket van positieve invloed op je leven die je het snelst opmerkt wanneer je er dagelijks een aantal minuten de tijd voor neemt. Kies de beste houding en meditatiewijze die bij jou past, maar maak het jezelf vooral niet te moeilijk door naar een tijd of ideaalbeeld te streven.

power yoga mindfulness - hot yoga

Schrijf je nu in voor een les bij PoYoMi

Naar het rooster