Herfst

/Herfst

Herfst

2019-10-24T11:34:26+00:00dinsdag 22 oktober 2019|

De Herfst

De nazomer liet zich nog lang zien, ook toen de meteorologische herfst al begonnen was. Maar sinds deze week is het buiten echt veranderd in herfst. De eerste bladeren verkleuren en vallen van hun boom om van de regen nog maar niet te spreken. Direct wordt het buiten somberder en dat heeft zijn weerslag op het humeur van velen. Toch heeft de herfst ook haar mooie kanten. Het verkleuren van de bladeren is een waanzinnig schouwspel en op een zonnige herfstdag is het werkelijk prachtig buiten. De perfecte gelegenheid om er op uit te trekken, een lange wandeling te maken en heerlijk in beweging te zijn. En die mooie kant van de herfst kun je op veel meer manieren gebruiken en tot uiting laten komen.

De natuur zich nu terug, bladeren worden losgelaten, bomen en planten verliezen hun glow. Zij trekken letterlijk hun energie terug en verstillen om zich voor te bereiden op het koude en schaarse seizoen. Ook voor ons werkt dat zo. De natuur geeft ook jou seintjes die je helpen om zoveel mogelijk in connectie met jezelf en de natuur / de aarde te leven. Zodra de schaduwen langer worden, krijgen de meesten van ons intuïtief de neiging zich terug te trekken, kaarsjes aan te steken, heerlijk te relaxen op de bank met een boek of Netlix serie. Geen wonder want de natuur doet precies hetzelfde. Prachtig toch dat ook jij deel uitmaakt van het eeuwenoude ritme van de aarde en meedeint op de seizoenen. Nu het herfst is, is het tijd om los te laten, ruimte te maken, naar binnen te keren, te 0reflexteren en tijd te nemen voor bezinning, om oude patronen los te laten en nieuwe plannen te maken. Waar je ook bent, overal kun je de mooie kant van de herfst voelen of gebruiken.

“We can’t solve our problems with the same way of thinking we used when we created them” – A. Einstein.

Maak je agenda leeg en ruim meer “me-time” in. Liefst alleen of met mensen waarbij je stil kunt zijn. Zet het hollen in een lagere versnelling en geniet. Dit is ook een mooi moment om jouw eigen “oogst” van het afgelopen zomerseizoen te bekijken. Om na te denken over jouw successen en mindere momenten. De lessen die je daaruit leert zijn de zaadjes voor nieuwe projecten die in het voorjaar tot bloei kunnen komen.

En wat dacht je van alle prachtige en heerlijke ingrediënten die de herfst voortbrengt?! De smaken van de herfst zijn aards, warm, liefdevol, zoet en stevig. Neem plaats achter het fornuis en maak comfort food dat bij dit seizoen past (of laat het voor je maken). Hoe dan ook; je zorgt goed voor body & mind wanneer je heerlijke herfstgerechten eet. Je brengt zo jouw innerlijke mens letterlijk in sinc met de herfst. Wil je hier een extra healthy of spirituele touch aan geven? Vraag Leonie dan eens naar de Ayurvedische kant van (herfst)eten.

Neem in de herfst ook vaker plaats op jouw yogamat. Niet alleen om de levensenergie, die zich meer naar binnen en beneden richt, wat terug op te wekken en te laten stromen maar juist ook om de herfstenergie te balanceren. De perfecte herfstyoga mix is een combinatie van minimaal 1x per week yin/yang yoga met minimaal 1x per week yin yoga.

De filosofie achter YIN YOGA is de Traditionele Chinese Geneeskunde (Medicine) – TCM. Deze koppelt de herfst aan het element METAAL en de daarbij horende organen LONGEN EN DIKKE DARM.  Emotioneel gezien is de herfst een periode van loslaten. Bij de longen en dikke darm gaat het om uitwisseling van energie, ze staan symbool voor het natuurlijk proces van de “circle of life”, van geven en ontvangen. De longen nemen het leven – Chi (levensenergie) – op en zorgen zo voor zuurstof en vitaliteit in je lichaam en geven CO2 af. De dikke darm helpt bij het verwerken van voedsel en voert stoffen af die je niet langer nodig hebt. Dit is vergelijkbaar met wat de natuur in de herfst doet. De prachtig gekleurde bladeren schitteren nog even aan hun boom om daarna definitief en zonder functie naar beneden te dwarrelen. Ook jouw lichaam schakelt om en daar moet je jouw tempo op aanpassen om klachten te voorkomen. Want jouw longen en darmen zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor jouw weerstand. Als je in de herfst net zo dynamisch door dendert als in de zomer dan kan de energie van longen en darmen nog verder uit balans en zelfs uitgeput raken waardoor jouw weerstand nog zwakker wordt en je zo maar een griep of verkoudheid te pakken kunt krijgen. Omdat de Chi niet lekker stroomt langs de long- en dikke darm meridiaan liggen dan andere, fysieke en emotionele, metaalklachten zomaar op de loer. Zoals: constipatie, koude handen en voeten, stijve gewrichten en spieren, droge huid, veel warmte in het hoofd, problemen met keel en neus, vermoeidheid, inhouden of slecht uitdrukken van emoties, gebrek aan motivatie, geen zin om te bewegen, depressief gevoel, gebrek aan vitaliteit, zwaar hoofd, gevoel van isolatie, veel zuchten, verdriet. Door onder andere het beoefenen van YIN YOGA breng je de energie die hoort bij de herfst weer in balans (of je nu te maken hebt met te weinig, te veel of een stagnatie van energie). Je zult ervaren dat deze periode van rust en bezinning jou helpt om veranderingen te bevatten, verdriet en verlies te plaatsen en afstand te nemen van oude patronen. Hierdoor wordt je meer in staat om: grenzen te stellen, verantwoording te nemen, op een prettige manier te communiceren en je meer vertrouwen te hebben in jezelf en alles en iedereen om je heen. Zo geniet je optimaal genieten van de mooie kanten van de herfst en zul je weinig last hebben van sombere luchten of guur weer.

Namasté

Leonie